Československé opevnění 1935 - 1938

 

Těžké objekty úseku Moravská Ostrava (MO).

 

1 - 10

11 - 20

21 - 30

31 - 42

 

 

Po mé návštěvě Ostravska a části Opavska uskutečněné začátkem července '01,  musím bohužel konstatovat, že většina objektů je v dezolátním stavu ale ne postřelováním, nebo jinými pokusy prováděnými za okupace, nebo později  jako na ostatních úsecích opevnění, ale tento stav mají na svědomí lide sídlící v  blízkém okolí jednotlivých objektů. Z většiny srubu na Ostravsku si místní obyvatelé udělali smetiště a skládky nepotřebných věcí. A to co nestačili zamaskovat haldami odpadku lide, to dodělala příroda, takže většina srubů je zarostla náletovými dřevinami a plevelem, tudíž velmi obtížně fotitelná. Až se na Ostravsko vydám příště jistě si sebou vezmu kosu. Možná je to jen můj zkresleny názor, ale připadá mě to tak, ze ve Slezku nemá historie kolem opevňování žádnou tradici a nachází se zde velmi málo opravdových nadšenců pro bunkrologii. Je to divné, protože zde žil jeden ze zakladatelů moderní bunkrologie pan Krása. Taky se mě ještě nestalo, ze by na mě místní lide volali policii, když běhám okolo srubu s fotoaparátem, jako se mě to stalo u MO-2 a to jsem  se touto činnosti zabýval již v dobách hluboké totality.
Ale abych nehledal ve Slezku jen samé negativní věci musím zde vyzvednout obrovské nadšení lidi okolo MO-5, kteří udělali velký kus práce na rekonstrukci tohoto srubu a to vše platí z vlastni kapsy. Při návštěvě tohoto srubu každého návštěvníka provedou s odborným výkladem a je vidět, že svoje odborné znalosti nemají vyčteny z příruček, ale jsou to proste "praktici". Jestliže budou pokračovat takovým tempem jaké nasadili, můžeme se za par let těšit na to, ze zde budou předvádět kompletně zařízený srub jak vypadal v roce '38. Nesmím ještě zapomenout na agregát Slavia, který se jim povedlo dát do perfektního stavu, takže je nyní provozuschopný. Všem mohu návštěvu tohoto objektu vřele doporučit.
Samozřejmě, že mé úvodní povídaní neplatí na nadšence okolo srubu MO-19, kteří ještě dávají dohromady MO-18 a starají se i o MO-20. Ale "Alej" je natolik známá, že  by jakékoliv povídání bylo zbytečné. Snad jen malá poznámka na okraj: nebylo by dobré v době prázdnin, kdy se dá předpokládat zvýšená návštěvnost  zařídit nějaký stánek s občerstvením na parkovišti ? Kdysi tam byl !
Celkový dojem z mé návštěvy je rozpačitý, protože ačkoliv jsou sruby snadno dostupné je jich velmi málo v peči nějakých nadšenců na rozdíl od srubu v Orlických horách, na Trutnovsku a Náchodsku,  které jsou podstatně hůře přístupné. Zdá se, že pokud se situace nezlepší budeme muset za pár let jezdit do Slezka "na bunkry" s buldozerem.

Při mé návštěvě Ostravska v roce 2007 jsem byl potěšen, že se situace kolem TO výrazně zlepšuje a přibývá objektů, o které se někdo stará, bohužel jsem neměl fotoaparát abych to mohl zdokumentovat. Takže jak se zdá i zde se blýská na lepší časy já se budu letos věnovat této části linie TO, takže přibudou i nová fota.